«Er du lei av å taste? …tast 9.»

«Ja, det føles i hvert fall nesten sånn noen ganger, når man ringer banken. Ventemusikk og en ferdig innspilt beskjed. Enda mer venting. Og så kommer man endelig frem, kanskje til et menneske, men fortsatt føles det veldig usikkert om denne kan hjelpe deg eller ei», sier en litt oppgitt partner i Finansco Rådgivning, Christian Kallevig Arnesen.

Partner i Finansco, Christian Kallevig Arnesen, oppfordrer bankenes kunder til å ta kontakt.

 

Fremtidens kamp er mennesket mot maskin

De store institusjonene i finans setter inn enorme ressurser for å effektivisere. Det skal behandles flere kunder med bruk av færre ressurser. Progresjon og fremgang innebærer endring, og det er ikke tvil om at fremtidens finansbransje er i ferd med å revolusjoneres av ny teknologi.

 

Irriterende telefonkøer og uendelige looper av menyvalg og tasting vil snart erstattes av roboter du kan chatte med, og til og med prate med på telefonen. Utvilsomt billigere for banken, og ventetid for kunden skal bli en saga blott.

 

«Vi satser allikevel på at det ikke er alle som ønsker å få råd fra en chatterobot. Teknologisk fremgang er vi selvsagt positive til. Tommel opp. Men en slik utvikling skjer fort og den venter ikke på noen – ei heller på kundene», sier Arnesen.

 

Bankene er Goliat

For de små aktørene i bransjen er det utfordrende å konkurrere mot bankenes dype lommer. I tillegg er de store bankene beskyttet mot sine egne feilgrep fordi de har en samfunnskritisk rolle. Ingen er avhengig av én enkelt liten aktør. Er kundene misfornøyd flytter de, og selskapet vil gå konkurs. I økonomifaget kalles det fri konkurranse.

 

Christian Kallevig Arnesen og Espen Seidel er først og fremst opptatte av kundene og hva de vil ha.

«Vi vet at våre kunder setter pris på å ha noen å snakke med – noen som kjenner dem og deres situasjon. Kanskje kan mindre aktører skaffe seg et konkurransefortrinn ved å gjøre enkelte ting «tungvinte» – på en gammeldags og personlig måte? Det er klart det krever mer ressurser å se hver enkelt kunde, og å skulle sette av tid til et møte og diskutere deres situasjon. Men det vi har erfart er at, med mindre forretningen er beskyttet av større makter, man er nødt til å levere det kundene vil ha. Så får robotene heller ta seg av det administrative. For vi har selvsagt «ansatt» roboter vi også, men disse skal aldri bytte ut den menneskelige kontakten vi har med våre kunder», sier konsernsjef Espen Seidel.

 

Teknologien har kommet så langt at du etterhvert ikke vil kunne merke forskjell på om du chatter, eller prater i telefonen, med en robot eller et menneske. Vi tror imidlertid det er lenge til en robot kan erstatte et møte, person til person, og se helheten i situasjonen.

Evnen til å se helheten

Det er helheten, og fleksibiliteten nødvendig til å imøtekomme kundenes utfordringer forbundet med denne helheten, vi mener mennesker løser bedre enn roboter. En maskin kan enkelt plukke det fondet som har gitt best avkastning i en periode, men dette er bare én liten del av et større puslespill. Hva med skattemessige hensyn? Hva med planlegging av arv og generasjonsskifte? Og hva med oppfølgingen av kundene? DNB-sjefen mener jo at det er opp til kundene selv å bytte ut fond som ikke leverer.

 

Maskinell effektivitet er kostnadseffektivt og tidsbesparende. Menneskelig fleksibilitet er viktig for å imøtekomme kundens utfordringer forbundet med deres kompleksitet. En kombinasjon av maskinell effektivitet og menneskelig fleksibilitet virker jo å være optimal for å levere god investeringsrådgivning?

 

«Dette intervjuet kan vi sikkert, i 2030, se tilbake på og le litt av. Men akkurat nå er denne problemstillingen reell for mange av dem vi møter. Og foreløpig så lever vi i ikke i 2030. Ikke alle foretrekker en chatterobot fremfor mennesker – heldigvis», sier Arnesen, før han avslutter med en spøkefull oppfordring;

 

«Ta kontakt. I et møte med oss byr vi på en varm kopp kaffe, gode stoler, et bord å sitte rundt, og en samtale basert på god, gammel «teknologi».»

 

Ta kontakt med oss, så gir vi deg en kostnadsfri og uforpliktende gjennomgang på hva som passer best for deg!

 

Meny