Ett lettbeint blikk på dagens marked

avatar

Skrevet av Christian Kallevig Arnesen - 27 januar, 2022

TILBAKE TIL ALLE INNLEGG >>>

Det er gjerne når vi opplever fallende aksjemarkeder at galgenhumoren blir ett av de få lyspunktene. Særlig i sosiale medier dukker dette opp i et forsøk på å sette bilder på en investors følelser.

Investoradferd

220127_img1Det er kjent at investorer flest anser seg selv som akkurat litt over snittet dyktige, eller i hvert fall ikke under snittet, men pr definisjon må jo noen også være under snittet. De sistnevnte ser det dog sjeldent selv. Mange investorer har nok dette i bakhodet, som igjen gjør at det er lettere å «følge massene» enn å ta investeringsbeslutninger hvor man står mer alene. Ropes det «KJØP» så løper saueflokken etter markedet og kjøper, og når det ropes «SELG» så gjør saueflokken nettopp det. Godt illustrert av nettopp dette bildet.

Forsøk på timing

220127_img2

«Time in the market beats timing the market” er en ganske kjent oppsummering på mange investors ønske om å være litt smartere enn markedet ved å forsøke å time kjøp og salg, men hvor de hadde kommet bedre ut ved å være tålmodig fullinvestert. Summen av slike forsøk på timing er at investorene kommer dårligere ut enn om bare hadde sittet stille i sine verdipapirer gjennom hele berg-og-dalbanen, gitt at disse verdipapirene ikke er kjøpt med spekulativ bakgrunn.

Følelsen av å forsøke å kjøpe seg inn på fallende kurser illustreres ganske godt i dette bildet, nemlig at det fort kan føles som et svært dumt kjøp om verdipapiret man har kjøpt fortsetter å falle også etter man har gjort et kjøp. Kjøper man kvalitetsselskaper, hvor det foreligger en god analyse, er nok følelsen som illustreres i bildet heldigvis kortvarig. Men det er ikke nødvendigvis slik at alle selskaper som faller i verdi skal opp igjen, og forsøket på å ta imot en fallende kniv kan fort ende blodig om man ikke har gjort et godt nok forarbeid.

Et jag etter forklaringer

220127_img3

Når aksjemarkedene faller oversvømmes også finansmedia av makroøkonomer og andre «forståsegpåere» som forsøker å forklare bakgrunnen for fallet og å spå den kommende perioden. Noen omtales som dommedagsprofeter og spår fullstendig markedskrasj. De har gjerne en sjekkliste over elementer som, når alle er avsjekket, så er det nesten garantert at markedet skal krasje. Noen av disse dommedagsprofetene får til og med den tvilsomme æren av å ha truffet på tilsvarende spådommer også tidligere. Problemet er bare at de fleste av dem som kommer med slike spådommer svært ofte kommer med slike. På et eller annet tidspunkt treffer de jo, men om man skulle fulgt dem slavisk hadde man i praksis blitt sittende utenfor markedet i mesteparten av tiden.

Andre bruker anledningen til å vise til hvilke muligheter som oppstår i kjølvannet av slike markedsbevegelser. Etter et markedsfall kommer tross alt alltid en markedsoppgang. «Verden kommer seg gjennom dette også», «zoom ut grafen din så får du et litt bedre perspektiv», og «det er ikke akkurat slik at Patentkontoret må legges ned».

Det er sunt at markedet «ristes» litt innimellom, sant nok, og etter en slik «shake out» blir man sittende igjen med en større andel gode selskaper enn før.

«Alle» får rett

På sitt vis får jo «alle rett». Eller kanskje ikke alle, men markedet er alltid risikofullt, og på ett eller annet tidspunkt vil aksjemarkedene falle mer enn man synes er gøy. Og etter et fall skrives nye topper. Og tålmodige investorer kommer i snitt bedre ut enn dem som forsøker seg på kortsiktig timing.

Galgenhumor, i form av illustrative bilder

220127_img4Vi får ta med oss at noen av disse faktisk er litt morsomme, samtidig som de setter bilde på en følelse. Ofte er dessverre følelsen «frustrasjon», men med en god porsjon selvironi eller skadefryd.

I motsetning til de fleste av de innleggene Finansco skriver, hvor vi enten prøver å gi et innblikk i våre forvaltningsprosesser eller markedssyn, er dette innlegget helt i motsatt ende. Dette innlegget er på ingen måte ment å gi noen retning, faglig vurdering eller investeringsråd for hvordan man bør forvalte sin formue. Innlegget er enkelt og greit ment som noe lettbeint, innen en relativt traust og formell bransje. Hvis jeg med dette innlegget har oppnådd at du som leser dette kanskje har trukket litt på smilebåndet når du har sett på ett av bildene, var i grunn dette alt jeg kunne håpe på her.

Litt moro må man jo kunne ha det underveis også.

Kategorier: Marked og Finans

New call-to-action

Christian Kallevig Arnesen
Skrevet av Christian Kallevig Arnesen

Christian er partner og senior formuesforvalter hos Finansco. Han sitter i ledergruppen, og har også et ansvar for markedsaktiviteter. Christian blir ofte brukt i media som ekspert innen ulike finansrelaterte tema. Han har arbeidet hos Finansco siden 2009, og har omfattende erfaring innen investeringsstrategier og ledelse. Christian har en master i økonomi, med fordypning i finans, fra Heriot-Watt University, UK.


Tidligere innlegg