Vet vi når bunnen i aksjemarkedet kommer?

avatar

Skrevet av Fredrik Dahl - 03 april, 2020

TILBAKE TIL ALLE INNLEGG >>>

Å vite når bunnen i aksjemarkedet kommer er dessverre praktisk talt umulig.

Vet vi som formuesforvaltere egentlig det?

  • Nei, og erfaring forteller oss at det gir liten mening å forsøke å gamble på at vi vet hvor den er.
  • Den beste policyen er å lage en plan for å fase inn kapitalen i aksjemarkedet over tid.

Erfaring er viktig i slike markedssituasjoner

Vi har opplevd og opplever fortsatt store fall, rekyler opp igjen, og usikkerhet i aksjemarkedet den siste tiden. Mange investorer med penger på bok lurer nå på om, og hvordan de kan utnytte fallende og turbulente kapitalmarkeder til sin fordel. For mange er dette et miljø som er vanskelig å manøvrere.

På den ene siden ønsker mange å komme seg inn i markedet, for å få med seg oppgangen man forventer skal komme etter store fall. På den annen side er man redd for videre fall. Man lager seg derfor en drøm om å komme seg inn i markedet helt på bunnen slik at de kun får med seg den problemfrie oppgangen. Da tvinges man til å gjette hvor denne bunnen er.

Dessverre er det dette, som dessverre er praktisk talt umulig. Og alt for ofte handler denne gjetningen om at man skal vente til ting er bra igjen. Om det er taktikken, har du sannsynligvis sett markedet ta av rett foran øynene dine. Erfaringen er at markedet alltid tar seg opp før økonomien «har kommet seg helt». Husk at det er millioner av andre som sannsynligvis tenker det samme som deg.

Ut med gjetninger, inn med systematisk innfasing i markedet

I slike krisescenarier blir analyser, prisingsmodeller mer eller mindre ignorert av markedet. Det er følelsene som rår. Om det skal ytterligere opp, eller ytterligere ned, blir fånyttes å spekulere i, frem til hvert fall et snev av logikk og disiplin er tilbake. Gang på gang forteller disse krisene oss dette.

I 2 årsperioden fra topp til bunn i finanskrisen (2007 til 2009) kom det mellom 5 og 10 kortvarige stigninger på ca. 5% til over 20%. Kaoset er komplett og markedet og media skrek hver gang at nå snur det. Før det dundret ned igjen. Mellom 5 og 10 ganger på vei ned kom det vinduer hvor mange var helt sikre på at markedet hadde snudd.

En krise i aksjemarkedene ser ikke slik ut:

200403_graph1

Slik så Oslo børs ut fra start til bunn til «topp» igjen mellom 2007 og 2013:

200403_graph2

I perioder med ekstrem volatilitet gjør man seg bare mer sårbar for å bomme ved å skulle gjette seg til ett punkt for å investere midlene. Ved å spre ut innskuddene i markedet over tid, som Partner Christian snakker om i Finansavisen 17. mars, får du faktisk en diversifisering av inngangstidspunkt og minsker muligheten for å trå feil.  

Å få det til på en god måte krever gjerne erfaring og disiplin av stål, samt et ryddig innfasingsprogram.

Nedenfor har du samme graf, men med en plan for jevn innfasing i markedet:

200403_graph3

Det er dette vi nå gjør for kundene våre. Gjennom vår Dynamiske Aktivaallokering har vi allerede jobbet oss jevnt og trutt inn i markedet. Opp fra betydelig undervekt i aksjer på 20% og opp til vår normalvekt på 60%. I tillegg benytter vi våre diskresjonært forvaltede porteføljer til å gjøre innfasing både i aksje- og rentemarkedet tilpasset den enkelte kunde. 

Kom i gang

Som mange er du sannsynligvis ikke helt sikker på hvordan du skal angripe denne situasjonen. Du innser at du ikke kommer til å treffe bunnen, men du er også litt usikker på hva som er beste innfallsvinkel. Kontakt oss for et møte (i disse tider, på telefon, Facetime eller Teams), så setter vi opp en forvaltningsplan og en plan for innfasing i markedet, tilpasset deg.

 

Kategorier: Marked og Finans


Fredrik Dahl
Skrevet av Fredrik Dahl

Fredrik har jobbet hos Finansco siden 2018, er senior formuesforvalter og medlem av Finansco sin investeringskomité. Har en MSc in Finance med Distinction fra University of Strathclyde og bestått CFA Level I. Han har tidligere erfaring fra Optimum, Cubera Private Equity og Christiania Securities. Fredrik har et spesielt fokus på forvaltning og porteføljehåndtering, særlig fra kundens ståsted.


Tidligere innlegg