Avdekke og forstå
I første del av Finanscoprosessen lærer vi kunden å kjenne. Her lager vi en oversikt over klientens verdier, identifiserer hvilke skattemessige hensyn vi bør ta, inngående og utgående pengestrømmer, og hvilke mål vedkommende har for sin økonomiske fremtid. Etter dette snakker vi om tidligere erfaringer med investeringer som et ledd i kartleggingen av kundens kunnskap og forståelse. Temaene vi i grove trekk berører er finansiell planlegging, porteføljeforvaltning og skattemessige vurderinger. Sammen utforsker vi konseptene risikovurdering og avkastningsforventning i forbindelse med investeringer.
Siste og kanskje viktigste del av kartleggingen går ut på å avdekke behov, målsetninger, planer og andre aspekter som er viktig for den enkelte. En skikkelig formuesforvaltningsstruktur bygges ut fra kundens behov, mål og planer. Man er kanskje usikker på hvorfor disse målene og planene er så viktige. Vi tvinger ingen av kundene våre til å «finne på» mål. Ofte hjelper vi bare til med å gjøre klart for kundene hvilke behov og planer de virkelig ønsker å prioritere. Gjengangere er ofte en trygg finansiell hverdag når inntektene reduseres – gjerne i sammenheng med pensjonstilværelsen – hjelpe barn eller barnebarn med å komme inn i boligmarkedet, kjøpe et feriested eller bidra for andre mennesker, gjennom deling av verdier eller tiden sin. Disse aspektene er gjerne tidsbundne, involverer kanskje pengestrømmer av forskjellig karakter og er ofte forbundet med en grad av risikotoleranse. I forlengelsen av dette, ser vi på om hvert enkelt sparemål bør ha sin egen finansielle portefølje.
Hvis vi lager egne porteføljer for hvert mål samt en egen portefølje for midlene som er til overs, blir resultatet en totalportefølje som er optimal for den enkelte klient. Dette leder oss inn i neste del.